IMG_0493.JPG

«O πιο ασφαλης τροπος για να προστατευτει μια Κυβερνηση ειναι να αποσπαται η προσοχη της μαζας απο επικινδυνες πολιτικες ιδεες και εντεχνα να κατευθυνεται μονο προς την καταναλωση.»

Ο Μπερνεζ, διδαξε πρωτος πως η συνδεση των προϊόντων μαζικης παραγωγης με ασυνειδητες επιθυμιες, πειθει τον κοσμο να αγοραζει πραγματα που δεν χρειαζεται. Προεκυψε ετσι μια νεα πολιτικη ιδεα για τον ελεγχο της μαζας η οποια υποστηριζε οτι οταν ικανοποιουνται οι ασυνειδητες επιθυμιες του κοσμου, τοτε αυτος γινεται «ευτυχισμενος» και πειθηνιος. Τοτε ακριβως ξεκινησε η εποχη του καταναλωτισμου η οποια κυριαρχει εως σημερα στον δυτικο κυριως κοσμο, επηρεαζοντας σταθερα τους φοβους και τις επιθυμιες.

Καθως η κοινωνια απερριπτε την προπαγανδα μετα τον πολεμο, ο Μπερνεζ επινοησε ενα πιο ελκυστικο ονομα για την κοινωνικη εκδοχη της: «Δημοσιες Σχεσεις». Αρχισε να μελετα επισταμενα τα εργα του θειου του(Φροϋντ) και συντομα ανακαλυψε ότι δεν χειραγωγει η πληροφορια τα πληθη, αποψη που επικρατουσε εως τοτε, αλλα το ασυνειδητο. Ξεκινησε να πειραματιζεται με το μυαλο της λαϊκης κυριως ταξης και να μελετα τα συναισθηματα της. Εδειξε το μεγαλο του ταλεντο στη χειραγωγηση των ασυνειδητων επιθυμιων οταν εταιριες τσιγαρων του ζητησαν να διερευνησει τροπους να αυξησουν την πελατεια τους και να πεισει και τις γυναικες να καπνισουν, θεαμα που εως τοτε θεωρουνταν ταμπου, πραγμα που εκανε.

Επρεπε να δημιουργηθει μια νεα νοοτροπια: οι επιθυμιες οφειλαν να ξεπερνουν τις αναγκες, σημασια ειχε να αγοραζει η μαζα προϊοντα που δεν χρειαζεται αλλα που επιθυμει. Ο Μπερνεζ, ανεπτυξε διαφορες τεχνικες ωθησης προς τη μαζικη καταναλωση τη δεκαετια του 1920 οι οποιες εφαρμοζονται εως σημερα. Συνεδεσε τα προϊοντα με αστερες του κινηματογραφου, επεισε τις αυτοκινητοβιομηχανιες να προωθησουν τα αυτοκινητα τους ως συμβολα αρρενωποτητας, ξεκινησε το «product placement» στις ταινιες.

Το κυμα καταναλωτισμου που ακολουθησε οδηγησε με τη σειρα του στην εκρηξη του χρηματιστηριου καθως και εδω ενεπλακη ο Μπερνεζ: δημιουργησε και στηριξε την αντιληψη οτι και η εργατικη ταξη μπορουσε να αγορασει μετοχες δανειζομενη απο τις τραπεζες τις οποιες ο ιδιος εκπροσωπουσε.

Οι ανθρωποι ηθελαν πια να αποκτησουν η εστω να κατασκευασουν η να δανειστουν εναν εαυτο, ανεξαρτητο και διαφορετικο απ’ ολους τους αλλους κι αυτη ακριβως την εικονα αρχισε να τους πουλαει η διαφημιση. Η παλιοτερη ιδεα περι της αξιας του ατομου, που ειχε εισαχθει με τον Διαφωτισμο, συμπληρωθηκε με τη νεα ιδεα πως το ατομο ειναι οι επιθυμιες του, και πηρε την αξια θρησκειας στις συγχρονες κοινωνιες. Χαρη στις μελετημενες εκστρατειες του Μπερνεζ, οι τεχνικες της διαφημισης εγιναν το μαγικο ραβδι που μας κραταει μονιμως σε μια μαζικη και μαγικη αυταρεσκεια.

Η κορη του Μπερνεζ, Αν Μπερνεζ αναφερει σχετικα: «Ο πατερας μου χειραγωγησε τον κοσμο κανοντας τον να πιστευει οτι δεν θα ειχε πραγματικη δημοκρατια χωρις καπιταλισμο και ελευθερη αγορα…

Υπαινισσονταν οτι δημοκρατια και καπιταλισμος ηταν ενωμενα. Ειναι ομως μια μορφη δημοκρατιας που αντιμετωπιζει τους ανθρωπους ως παθητικους καταναλωτες κι οχι ως ενεργους πολιτες». Και συμπληρωνει: «Δεν προσταζει πλεον ο λαος αλλα οι επιθυμιες του. Ο λαος δε συμμετεχει στη ληψη των αποφασεων κι ετσι η δημοκρατια περιοριζεται απο την ενεργο συμμετοχη στην παθητικη καταναλωση που κατευθυνεται απο ενστικτα και ασυνειδητες επιθυμιες. Κι οποιος εχει προσβαση σε αυτες τις επιθυμιες, θα κανει το λαο οτι θελει».

Ο δρομος ειχε πια ανοιξει και μια νεα σελιδα ειχε γυρισει για ολους. Το ιδιο μοντελο αρχισε να εφαρμοζεται σε εκατονταδες αλλες περιπτωσεις, μια νεα επιστημη γεννηθηκε και ανδρωθηκε, ωσπου εμαθε ολους τους τροπους να μας «πουλαει» με ανεση οτιδηποτε, απο τσιγαρα και αυτοκινητα μεχρι τη δημοσια εικονα προεδρων, ακομη και τις ιδιες μας τις αποψεις η την επιθυμια μας για πολεμο η ειρηνη. Εκτοτε η νεα μεθοδος εξακολουθει να διαμορφωνει καθημερινα τεχνητες «αναγκες», να καθοριζει τα ρουχα που φοραμε, την τροφη που προτιμαμε, τα κομματα που ψηφιζουμε, ακομη και τις ερωτικες μας προτιμησεις και πολλες απ’ τις βαθυτερες πεποιθησεις που νομιζουμε αφελως για ολοτελα δικες μας…

“…Εκεινοι που χειριζονται αυτον τον απαρατηρητο μηχανισμο της κοινωνιας αποτελουν μια αορατη κυβερνηση που αποτελει την πραγματικη δυναμη που κυβερνα…»

Advertisements

Αγία κατανάλωση..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s