Ήσυχες μέρες στο Κλισύ

QUI8b5e4d5931ec0dc36b6219dc4a99b616318a23b875f4354e37ec7b5a67a5ccaefa11b666724a8cfcc7ee8eaf2be51018ET DAYS IN CLICHY (UNCUT AND UNCENSORED!)

«Καθώς γράφω, πέφτει η νύχτα και ο κόσμος πάει να δειπνήσει. Έχει συννεφιά, όπως μια μέρα στο Παρίσι. Σκέφτομαι την περίοδο που ήμασταν στο Κλισί με τον Καρλ. Ήταν παράδεισος. Μόνο ένα πρόβλημα είχαμε, το φαγητό. Όλες οι άλλες ατυχίες είναι φανταστικές. Έτσι λέω στον Καρλ όταν παραπονιέται ότι είναι σκλάβος. Με κατηγορεί για αθεράπευτη αισιοδοξία, αλλά δεν είναι έτσι. Απλώς συνειδητοποίησα ότι ακόμη κι όταν ο κόσμος σκάβει τον ίδιο του τον λάκκο, πάντα υπάρχει χρόνος να διασκεδάσεις, να είσαι ανέμελος, είτε δουλεύεις είτε κάθεσαι. Αυτή η περίοδος κράτησε έναν ολόκληρο χρόνο. ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΓΕΜΑΤΗ ΜΟΥΝΙΑ.»

Μια δανική παραγωγή με αποκλειστικά αμερικάνικους διάλογους, εκτυλίσσεται στο Παρίσι και ανακατεύει την χίπικη νοοτροπία με μια αισθητική α λα νουβέλ βαγκ: ιδού το μικρό παράδοξο που τιτλοφορείται «Ήσυχες μέρες στο Κλισί» (1970) και είναι βασισμένο σε αυτοβιογραφικές καταθέσεις του Henry Miller. Του Νεοϋορκέζου συγγραφέα που εγκατέλειψε την Αμερική της ποτοαπαγόρευσης, για να καταλήξει στο Παρίσι (παγκόσμια πρωτεύουσα του πνεύματος τη δεκαετία ’20-’30), του ίδιου που διέγνωσε το βάναυσο πρόσωπο των σύγχρονων μεγαλουπόλεων και εξήρε την επιστροφή στη «φυσική ζωή» και τη λατρεία του σώματος. Άρα, η ταινία μπορεί καταρχήν να αντιμετωπιστεί ως ευκαιρία για γνωριμία με το έργο του Miller, ο οποίος την εποχή της σεξουαλικής επανάστασης ήταν πολύ φυσικό να αποθεώνεται σαν προφήτης. Πέρα από τον «Τροπικό του καρκίνου» (1934) και τον «Τροπικό του Αιγόκερου» (1938) αξίζει να αναζητήσετε τα “Nexus” (1934), “Sexus” (1941), “Plexus” (1953), όπως και το καταπληκτικό δοκίμιο «Ο Μαξ και τα λευκά φαγοκύτταρα» (1938).

Εν συνεχεία, το «Ήσυχες μέρες στο Κλισί» μπορεί να ιδωθεί στο ιστορικό του πλαίσιο: μια ταινία που επιτιθόταν μετωπικά στα ταμπού με τις άφθονες δόσεις γυμνού και την αθυροστομία της, αλλά τώρα μοιάζει περισσότερο με ευχάριστο, ανώδυνο ερωτογράφημα. Ο Τζόι και ο Καρλ περιπλανιούνται άφραγκοι στο Παρίσι του μεσοπολέμου και μας επιδεικνύουν γενναιόδωρα το πάνθεον των περιπετειών τους: από τις πόρνες που κάνουν μπάνιο με κόκκινο κρασί μέχρι την θλιμμένη Μαρά από την Κόστα Ρίκα, και από την ανήλικη Κολέτ με την θεία αφέλεια μέχρι τη δίμετρη Σουηδέζα χήρα. Είναι πάντα προτιμότερη η ανάγνωση των περιγραφών του Miller, αλλά η κινηματογράφησή τους από τον Jens Jorgen Thorsen μπορεί να κερδίσει ακόμα και τώρα τον θεατή με την ελαφρότητά της – προσέξτε τη συχνότητα των μουσικών διαλειμμάτων, που λειτουργούν ως βιντεοκλιπίστικες γέφυρες της δράσης, και των επιγραφών πάνω στην οθόνη, που παραπέμπουν σε κόμικ.

Τέλος, η ταινία θα μπορούσε να εκληφθεί και ως ατελές σχόλιο πάνω στην απλούστατη φράση «είναι περίεργο πώς μπαίνουν για λίγο οι άνθρωποι στη ζωή μας και ύστερα εξαφανίζονται» που ακούγεται από τον Τζόι – alter ego του Miller. Πράγματι, το ντεκουπάζ του «Ήσυχες μέρες στο Κλισί» βοηθά αρκετά προς αυτήν την κατεύθυνση: οι πολυάριθμες γυναίκες μόλις που προλαβαίνουν να αφήσουν το αποτύπωμα τους, πριν φορτίσουν την οθόνη με την απουσία τους. Πρόκειται για το ίδιο είδος μελαγχολίας που κρύβουν τόσες «αντρικές ταινίες» (ή καλύτερα, ταινίες όπου ο κεντρικός ήρωας είναι άντρας), από την «Ταυτότητα μιας γυναίκας» του Antonioni μέχρι το «2046» του Wong Kar Wai και πάει λέγοντας. Μόνο που, στην ταινία του Jens Jorgen Thorsen, η μελαγχολία πνίγεται σε ένα ψυχεδελικό γέλιο – σήμα κατατεθέν της ακλόνητης πίστης ότι η σεξουαλική «απελευθέρωση» ήταν τέτοια και ότι θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο.

Ja.Br.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s